Thursday, January 27, 2011

Penyu oh Penyu..


Salam..hehe..hari ni aku rasa macam nak cakap berkenaan dengan penyu,
penyu ni kalau nak dikirakan adalah sejenis makhluk tuhan yang boleh dikatakan kiut la jugak.
Cuba tengok kalau dekat kedai-kedai yang ada jual soft toy bentuk penyu,mesti nampak macam kiut ja kan? hehe..
Tapi bukan pasal kiutnya penyu tersebut yang nak diperkatakan,tetapi ini berkenaan dengan ancaman kepupusan yang
dialami oleh makhluk ini, samaada dari ancaman kita (manusia) sendiri dan juga dari binatang pemangsa.Aku ada baca dalam
majalah RD tentang kisah penduduk di satu kawasan di Filipina yang mana dahulunya mereka turut menjadikan penyu sebagai
sumber pendapatan dan juga makanan.


Ada yang mencari telur penyu untuk dijual dan dimakan,kalau dah telurnya pun diambil orang,
macamana la penyu tu nak sambung generasi dia,betul tak? hehe..



mesti korang setuju punya.Ada lagi yang hebat,mereka tangkap
penyu itu sendiri untul makan dan ambil cengkerangnya untuk dijadikan cenderahati.Ehm kalau dah penyu tu sendiri yang KIOK,lagi la
pasti yang tidak akan keluar generasinya yang lain kan?


Tapi itu semua dulu.sewaktu mereka belum celik lagi dan belum tahu lagi
yang sebenarnya penyu ni diancam oleh kepupusan yang amat serius sekali.Kalau dah macam tu tak la boleh nak salahkan penduduk ni
seratur peratus kan? sebab boleh dikatakan mereka agak jahil pada waktu tu.Sekarang ni kalau korang semua nak tahu hampir setiap
penduduk dia kawasan itu memiliki tempat pemuliharaan penyu, yang mana mereka akan cari sendiri telur penyu.pelihara, dan bila dah besar
mereka akan lepaskan semula.Yang paling bestnya dieorang buat semua ni dengan kesedaran dieorang sendiri,hehe..banggakan?




Kalau korang tak rasa bangga dengan dieorang ni terpulang la korang kan,ada aku kisah? hehe.Tiba-tiba lepas aku baca artikel ni,aku rasa
ada cadangan yang aku rasa ok la jugak,aku rasa la.Kalau korang lagi sekali tak rasa apa-apa,lantak lah kan,hihik..Aku rasa kita patut
praktikkan apa yang dieorang buat tu disini,di negara kita. Ok,macam ni,apa kata pihak yang berkaitan maklumkan pada penduduk yang tinggal
berdekatan dengan pesisir pantai,kepada sesiapa yang dapat cari telur penyu,pelihara, dan bila besar, panggil dieorang supaya dieorang ni
tengok dan bayar untuk setiap ekor yang bakal dilepaskan ke laut, kalau boleh bayarlah mahal cikit dari hasil kalau dieorang ni jual telur tu,
kalau lagi murah,dah tentu dieorang akan jual telur tu ja terus kan? hehe..Paling kurang pun aku rasa mungkin ni akan dapat menjimatkan kos untuk
mencegah kepupusan penyu ni.Dah la tu,kalau korang rasa idea ni agak ok,korang maklumkanla pada sesiapa yang berkaitan,kalau tak rasa apa-apa,
mungkin korang belum ada sifat berperikepenyuan,haha..ok,wasalam,chow

last sekali ni aku tak berapa tahu sangat ni penyu spesis apa,kalau korang tahu boleh kongsi sama-sama..


muahahahahaha....

No comments:

Post a Comment